Om godhet.

 

”Det finns en godhet som är större än all välvillig godmodighet, nämligen viljan att med oförskräckt och orubblig medkänsla stiga ända ner i djupet av vårt mörker” / Claudio Magris


Tänkvärt.


Astrid Seeberger uttrycker det på följande vis: ”Om man vill lära sig att handskas med sprickorna och fällorna och dråpslagen i våra liv, måste man våga se hela verkligheten och att den är ond och grym och kärlekslös ibland. [...] Och människor förstår man först om man bosätter sig i deras värld en stund, hur den än ser ut”.


Verkligheten är inte alltid rosenskimrande. Att se på världen med kärleksfulla ögon handlar inte om att intala sig att allt är vackert och gulligt. Det finns ondska, grymhet, kyla, smärta, mörker. Äkta godhet kräver ett visst mått av mod. Detta kan med fördel kombineras med klarsynthet och visdom, men viktigast är nog modet. Att våga se, att dyka in i alla mörka vrår och lyfta fram dem i ljuset. Att inte förneka sitt eget mörker, att inte skygga för andras mörker. Visst kan vi ligga och guppa på ytan, vara sådär trivsamt godmodiga och leva i en rosa bubbla. Låta bli att dyka ner på djupet för att slippa mörkret och kylan. Men de sanna hjältarna är de som - med kärlek i hjärtat och rena intentioner i sinnet - ser sin egen rädsla i vitögat och säger ”jag tänker inte låta dig hindra mig”. De riktigt goda hjältarna vet att skuggor bara kan försvinna om man belyser dem, vare sig skuggorna tillhör dem själva eller någon annan eller kanske mänskligheten.



Kommentarer
Postat av: Em

Att läsa din blogg och i den finna en mening som träffar en rakt i hjärtat och man förstår att man efter många år av vilsenhet är på väg åt rätt håll. Så himla fint det känns, och skönt. En fantastikt tänkvärd och fin blogg.

2011-08-04 @ 23:25:47
Postat av: Emma

Vilken vacker kommentar, tusen tack! Det värmer och gläder mig att bloggen berör och att den kan få sprida något fint. Jag önskar dig allt gott på din väg åt rätt håll! Med metta / Emma

2011-08-05 @ 14:23:53
URL: http://medmetta.blogg.se/
Postat av: Em

Det gör den verkligen, berör alltså. Långt in i själen och jag blir imponerad av att du kan skriva så himla mycket bra och långt utan att det blir svammel. Din blogg borde lysa starkt i den annars så ytliga bloggvärdlden.

2011-08-05 @ 22:22:56
Postat av: Emma

Vad fint, tack så mycket! Så roligt att en person jag inte känner har hittat bloggen, då får den chans att beröra fler. Jag blir lite nyfiken, får jag fråga hur du hittade den? :)

2011-08-06 @ 14:06:54
URL: http://medmetta.blogg.se/
Postat av: Em

Absolut! Hoppas du når ut till många fler för jag tror verkligen du har chansen att berika människor och deras synsätt på ett himla bra sätt. Hittade den via Tinas blogg.

2011-08-07 @ 22:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0