We are one


Under min norrlandsvistelse spenderade jag någon timme vid en utsiktsplats i skogen. Från den kan man se över barrträdens toppar, ut över havet. Jag låg på det mossbeklädda berget och tittade upp mot himlen. Små små regndroppar snuddade ibland vid mitt ansikte. Jag blundade och insöp skogsljuden och skogsdoften, som liksom blandades med havsljuden och havsdoften. Naturens melodier och dofter i en vacker symfoni. Så perfekt. Där och då kände jag en sådan enorm samhörighet med naturen. Vår färgsprakande natur, vår mångfasetterade värld. Vi är alla ett. Jag funderade kring hur allt uppstår och försvinner. Plötsligt insåg jag att allt egentligen förvinner i samma ögonblick som det uppstod. Allt är en enda stor fortlöpande process och allt hänger ihop. Vi är alla ett. Låt oss leva i samklang med naturen, i harmoni med varandra.

 




Denna underbara låt, i denna vackra tolkning av denna fantastiska sångerska, har jag spelat oräkneliga gånger via spotify. Jag gillar den varma rösten, den språkliga variationen, det härliga soundet och den rakt igenom kloka texten (den sistnämnda upplevs dock bäst i orginalversionen då allt sjungs på engelska, givet att man inte är bevandrad i Niger-Kongo-språkfamiljen). Denna låt vill jag sjunga för alla barn i hela världen. We are more than we are, we are one. Precis, där har vi det igen: Vi är alla ett.


Med metta / Emma



Kommentarer
Postat av: Sandra - mamma till Levis

Är här läser och funderar. Ibland inte allt ibland samma text flera gånger. Men det är något med semester (1), blogg (2) och prestationsångest (3) som gör att jag inte kommenterar.



Har inte tid att sitta ner och landa för oftast läser jag bloggarna från mobilen och där blir texterna mastiga (anledning 1).

Har ju något emot det här mäktiga med att kommunicera på detta sätt. Eller eg inte ngt emot det, älskar hur man kan nå ut och beröra så många. Men har något emot att bli överröst av visdom när jag inte är in the mood, då backar jag. Och har ngt emot att svara på det i kommentarer, vill prata öga mot öga, bolla tankar på direkten och få möjlighet att formulera och omformulera hur mycket som helst. Kunna avbryta, be om djupare förklaringar och protestera vilt om jag så vill. (2)

Mja, du vet ju vem jag är. Är det jag skriver tillräckligt bra, roligt, smart, intressant yada, yada, yada.



Men så du vet, jag läser.

Kärlek.



2011-08-08 @ 22:49:56
URL: http://sandraolevis.blogg.se/
Postat av: Emma

Fina underbara Sandra, du behöver absolut inte kommentera! Ingen press vännen! Du behöver inte plöja text heller. Jag skriver av mig, allt som ligger där i hjärtat och bara måste få komma ut, och om någon blir berörd eller inspirerad av någon tanke så är det ett plus. Jag blir glad av kommentarer, när ett inlägg har fått någon att tänka till eller berört någon (för då har jag fått så ett frö) men dig pratar jag helt klart bäst med på tu man hand, face to face :) Massa kärlek till dig!

2011-08-09 @ 07:55:20
URL: http://medmetta.blogg.se/
Postat av: Hjärnutsläpp

One love <3



Jag känner att vi borde ses snart och prata face-to-face, vackra Emma. Peace n love

2011-08-09 @ 13:30:54
URL: http://ettlivieftertanke.blogg.se/
Postat av: Emma

Hjärnsläpp: Word! Vi borde verkligen träffas och prata snart, det känns som att vi har mycket att uppdatera varandra om :) Du får gärna följa med på nån torsdagsmeditation också om du vill. Jag mediterar med Vipassanagruppen (www.sangha.nu) på torsdagar kl 18.30 på Erstagatan. Det är gratis (frivillig donation) och bara att droppa in utan föranmälan. Kärlek till dig!

2011-08-09 @ 18:33:14
URL: http://medmetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0