När jag inte kunde sagt det bättre själv

 

Tio av mina otaliga favoritcitat, ett för varje finger:

 

 

"Waking up this morning, I smile. Twenty-four brand new hours are before me. I vow to live fully in each moment and to look at all beings with eyes of compassion." / Thich Nhat Hanh

 

Kommentar: Detta citat hänger i mitt sovrum. Detta är det första jag vill tänka varje morgon när jag vaknar.

 

 

 

“Den verkliga upptäcktsresan består inte i att söka efter nya vyer, utan att se med nya ögon” / Marcel Proust

 

Kommentar: Eftersom den inre världen projiceras på den yttre, eftersom världen färgas av det sinnelag med vilket du ser på den, så är det av största vikt att börja sökandet inuti sig själv. Att lyfta på slöjan av tankar och åsikter om världen och se den så som den verkligen är, här och nu.

 

 

 

Thousands of candles can be lit from a single candle, and the life of the candle will not be shortened. Happiness never decreases by being shared.” / Siddharta Gautama

 

Kommentar: En vanlig uppfattning är att man krymper då man ger av sig själv till andra, att ens egna resurser sinar om man delar med sig av dem. Jag tror att det är precis tvärtom.

 

 

 

"Errare hummanum est, ignoscere divinum." ("Att fela är mänskligt, att förlåta gudomligt.")

 

Kommentar: Jag tror inte att någon vill vara elak. Jag tror att elaka handlingar uppstår ur lidande i kombination med brist på gynnsamma verktyg. Att fela är mänskligt. Att däremot förlåta och se på den som har felat med förståelse och medkänsla, det är att ta ett steg uppåt.

 



"Livet krymper eller växer i proportion till ens mod." / Anaïs Nin.

 

Kommentar: Om man låter ens rädslor styra en i livet, då blir världen väldigt liten. Om man vågar släppa taget om tryggheten och kasta sig ut i det skrämmande okända, då får livet möjlighet att växa.

 



"Något av doften stannar alltid kvar på handen som ger blommor." - Kinesiskt ordspråk

 

Kommentar: Detta är en naturlag.

 

 

 

"You can't stop the waves, but you can learn to surf." / Jon Kabat-Zinn

 

Kommentar: Yttre omständigheter är ibland omöjliga att påverka. Det enda du kan göra är att lära dig hantera dem på bästa sätt.


 


"The mind is a wonderful servant but a terrible master." / Robin Sharma

 

Kommentar: Här tänker jag mig att "the mind" är intellektet. En fantastisk tjänare för att ta till sig information, analysera och resonera. Däremot är det hjärtat som bör styra, med intellektet som konsult. Alltid.

 

 


"To be at peace is to create peace" / Buddha

 

Kommentar: Återigen, allt börjar inuti dig själv.

 

 

 

"Our prime purpose in this life is to help others. And if you can't help them, at least don't hurt them." / Dalai Lama

 

Kommentar överflödig

 




Kommentarer
Postat av: Trixie; en medveten mammas vardag

Två av mina favoritcitat:



”First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

- Ghandi



"No sir, I have no medical training. But I can read!"

- vet inte vem (men jag använder det flitigt!!!)

2011-08-14 @ 13:07:57
URL: http://mypieceofmind.spotlife.se
Postat av: Emma

Trixie: Tack för din kommentar, vad spännande med en ny besökare! Tack också för att du delade med dig av dina favoritcitat :)

2011-08-14 @ 16:06:26
URL: http://medmetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0