En bild säger mer än tusen ord


En kreativ vän försåg mig med inspirerande uppgifter under första perioden av min sjukskrivning. En av dessa uppgifter var att ta en promenad i naturen, samla på mig tre ord, skriva en kort dikt eller text om varje ord och sedan skicka dessa till henne. Jag modifierade uppgiften lite och tog tre bilder med mobilkameran istället för att samla på mig tre ord. Sedan skrev jag en dikt/text om varje bild. Här är resultatet:





Du faller och skalet spricker
Det vållar rädsla och smärta
men du vet ju att sprickor i skalet
tar dig ännu närmare ditt hjärta
Ge näring, vattna och vänta
och allt det onda skall dö
Ett helt liv, en hel värld
ryms i ett endaste frö







I trafiken blir vi ständigt påminda om att sänka hastigheten. Detta trots att vi förvarnas om alla gupp, gropar och tvära svängar. I livet är det tvärtom, vi uppmanas ständigt att öka hastigheten. Detta trots att vi inte förvarnas om alla gupp, gropar och tvära svängar. I trafiken får vi hjälp att reglera hastigheten. I livet behöver vi påminna oss själva om att lätta på gaspedalen och vid behov även trampa på bromspedalen.

 







Grässtrån
går inte av när starka vindar blåser.
De böjer sig till marken,
bugar ödmjukt inför universums krafter
och reser sig sedan igen.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0