Gud gråter


Okej, kära vänner, bli inte oroliga nu men... här är tavlan jag målade igår:




En kristen (alltså kristet troende, för enligt mig är man inte kristen om man inte är troende) vän blev utfrågad om lidandet på jorden av en kompis till henne. De pratade bland annat om tsunamin, huruvida min vän trodde att det var Guds verk eller ej. Det trodde inte min vän. "Men vad gör Gud när han ser alla krig och katastrofer, när han ser hur alla lider på jorden?". Min vän svarade "Jag tror att Gud gråter".

Jag gillade det svaret, så här är alltså Gud, weaping his/her eyes out. "Ja nog finns det en hel del att gråta över om man är Gud..." för att citera en annan vän.

Jonas Gardell sa en gång något i stil med "Man måste bestämma sig för huruvida Gud är god eller allsmäktig". Hen kan inte vara både och, eller hur?

Människorna sträcker sig desperat mot Gud och ber om befrielse. Gud ser allt detta men kan ingenting göra. Så hen gråter. Människorna måste rädda sig själva.
The way is not in the sky, the way is in the heart.







Kommentarer
Postat av: Tina - Minnas mamma

Älskar den! Jättevacker!

2011-12-17 @ 19:36:08
URL: http://hejtina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0