Sagan om blyertspennan.


Jag hittade en helt fantastisk fabel av Faulo Coelho. Den är på spanska så jag gjorde en fri översättning till svenska nedan, så att den blir tillgänglig för fler. Det blir förstås lite trubbigt när man försöker översätta så nära orginalet som möjligt (som att skriva med en ovässad blyertspenna, apropå fabelns metaforer). Spanskan har ju dessutom en tendens att sätta guldkant på alla texter. Det är som en inbyggd skönhet i språket. Hur som helst, låt oss nu lämna formen därhän och hängiva oss åt innehållet. Budskapet. 




Det lilla barnet tittade på morfar som skrev ett brev. Vid ett tillfälle frågade han: “Morfar, skriver du en historia som hände oss två? Är det möjligtvis en historia om mig?”

Morfar slutade skriva, log och sade till sitt barnbarn: ”Jag skriver om dig, det är sant. Men viktigare än orden är blyertspennan som jag använder. Jag skulle vilja att du blir som den när du blir stor.”

Barnbarnet tittade nyfiket på blyertspennan, såg inget speciellt med den och frågade: ”Vad är det för särskilt med den där blyertspennan?”

Morfar svarade: “Allt beror på sättet med vilket du ser på saker och ting. I blyertspennan finns fem kvaliteter som, om du lyckas upprätthålla dem, alltid gör dig till en person i fred med världen.”

Första kvaliteten: Du kan göra stora saker, men glöm aldrig att det finns en hand som vägleder dina steg. Denna hand kallar vi för Gud *, och Han leder dig alltid i riktning mot sin vilja.

Andra kvaliteten: Ibland måste du sluta skriva och använda pennvässaren. Detta gör så att blyertspennan lider lite, men till slut blir den skarpare. Därför måste du stå ut med en del smärta, för det kommer göra dig till en bättre person.

Tredje kvaliteten: Blyertspennan tillåter alltid att vi använder ett suddgummi för att sudda ut det som blev fel. Förstå att korrigeringen av något som vi har gjort inte nödvändigtvis är något dåligt, utan något viktigt för att hålla oss kvar på vägen mot rättvisa.

Fjärde kvaliteten: Det som verkligen har betydelse hos blyertspennan är inte träet eller dess yttre form, utan grafiten som finns inuti. Därför, värna alltid om det som händer i ditt inre.

Femte kvaliteten: Den lämnar alltid ett spår. På samma sätt ska du veta att allt du gör i livet kommer lämna spår. Försök därför att vara medveten om varje handling.


* Om man inte tror på Gud kan man ju tolka detta på ett flertal andra sätt. Jag tänker att Hjärtat leder mig i riktning mot min egen innersta vilja, att Universum utgör den hand som vägleder mina steg, precis som min egen hand styr pennans rörelser (Emmas anm.)


Låt oss anamma blyertspennans fem kvaliteter!
Med metta till oss alla / Emma


Kommentarer
Postat av: Tina - Minnas mamma

Vad klokt sagt! Verkligen fint tycker jag. Du är så duktig som kommer ihåg så mycket spanska! Glöm inte bort den.. :)

2011-11-19 @ 19:19:48
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Tina - Minnas mamma

Varför ska du inte pynta något i år Emma? :)

2011-11-27 @ 19:26:59
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Emma

Tina: Tack för din fina kommentar. Jag försöker att hålla igång spanskan så gott det går, vill verkligen inte tappa den. Har tappat en hel del flyt såklart men annars funkar den rätt så bra. Tacksam över det :) Jag julpyntar aldrig. Har vuxit upp utan julgran och med ytterst lite pynt. När jag var yngre ville jag gärna att vi skulle pynta mer, men nu har jag inget större intresse för det. Trivs bra som det är :) Gillar ju ljus och sånt men det har jag alltid framme, och tavlor+prydnader som påminner mig om fina och viktiga saker. Jag är inte så traditionell av mig heller, när det gäller jul osv. Dock tycker jag att det är mysigt med alla ljusslingor och ljusstakar osv som folk tänder i vintermörkret :)

2011-11-27 @ 21:29:40
URL: http://medmetta.blogg.se/
Postat av: isabella

allt bra? :)

2011-12-01 @ 15:18:55
URL: http://sixbillionsouls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0