Tacksamhet

 

"Tacksamhet är hjärtats minne" / Jean Baptiste Massieu


"Att känna tacksamhet och inte uttrycka det är som att slå in en present i ett paket men utan att ge bort det" / William Arthur Ward

 

Jag är tacksam över mycket. Ibland svämmar mitt hjärta över av tacksamhet och jag vet knappt vart jag ska ta vägen, vid åminnet av allt jag har att vara tacksam över (apropå att tacksamhet är hjärtats minne). Nu ska jag välja att ge bort presenten som jag har slagit in i hjärtat, genom att dela med mig av vad jag är tacksam över. I alla fall en bråkdel av vad jag är tacksam över, för säkerligen finns det mycket mer som mitt hjärta inte minns i skrivande stund.

 

Jag är tacksam över (utan inbördes ordning):

  • Att jag är född i ett relativt fredligt och fritt land med nästintill oändliga möjligheter att göra det man vill med sitt liv

  • Att jag är född i ett land där rätten till sjukvård och utbildning är så mycket mer självklart än i de flesta andra länder i världen

  • Att jag är relativt frisk och välfungerande, både fysiskt och psykiskt

  • Att jag kan se, höra, känna, gå och prata

  • Att jag har fantastiska vänner som accepterar och uppskattar mig precis som jag är

  • Att jag får finnas där för mina vänner

  • Att jag får träffa så många fina människor, såväl nya som gamla bekantskaper, som hjälper mig att utvecklas

  • Att jag ibland kan ge till världen, både på jobbet och privat

  • Att det finns fantastisk musik, vacker natur och intressanta böcker

  • Att jag har bebisar i mitt liv, som jag har fått följa från start

  • Att jag har fått den stora äran att bli fadder åt en underbar liten människa

  • Att jag har en familj som gör sitt bästa och försöker ställa upp, efter bästa förmåga

  • Att mina föräldrar har uppfostrat mig till en självständig människa som strävar efter att se det positiva i alla situationer

  • Att jag har fått möjlighet att gå i skolan, läsa på universitetet, resa och rida

  • Att jag har tak över huvudet, mat i kylskåpet, ett givande jobb och fina kollegor

  • Att jag har fått lära mig meditera och komma i kontakt med dhamma

  • Att jag har funnit vänner som också är intresserade i dhamma och tycker om att samtala kring det

  • Att jag ska åka till Thailand i september och Ödeshög i december-januari för att meditera och fördjupa mig inom dhamma

  • Att jag fick vakna denna morgon med en helt ny dag att omfamna

  • Att jag har en lägenhet nära naturen

  • Att jag kan läsa och skriva

  • Att min barndom har berikats av världens finaste farmor och farfar

  • Att jag har tillgång till en sommarstuga

  • Att jag har varmvatten i duschen och dricksvatten i kranen

  • Att jag gick igenom en tuff livsperiod för ett par år sedan, eftersom den gav mig perspektiv på tillvaron och förändrade mitt liv till det bättre

  • Att jag lever, andas och mår bra

  • Att jag älskar livet och vill leva det till fullo

 

Vad är du tacksam över?

 



Kommentarer
Postat av: Sandra - mamma till Levis

Väljer att ge dig lite kärlek och säga att det var ett fint inlägg istället för att rada upp mina tacksamheter men jag lovar att jag funderar och kommer att fundera vidare på dem idag. Allra mest är jag tacksam för att jag har fått min lilla Levis som det ser ut just nu. Och så är jag tacksam över att jag har dig som vän. <3

2011-07-12 @ 20:07:03
URL: http://sandraolevis.blogg.se/
Postat av: Emma

Sandra: Det är ömsesidigt!

2011-07-13 @ 18:06:10
URL: http://medmetta.blogg.se/
Postat av: Tina - Minnas mamma

Jag har ett snart 10årigt mail sparat som jag går tillbaka och läser ibland. Där står det ungefär att 'har du aldrig upplevt hunger, krig eller våld är du mer lyckligt lottad än xxxx människor. Har du tak över huvudet och en säng att sova i och några kronor i en börs har du det bättre än xxxx människor i världen' och massor med sådana exempel med massa siffror. Jag ryser varje gång jag läser det mailet, det är så hemskt.



Jag är tacksam för många saker men självklart är den 1 sak som toppar listan just nu. Jag är så oerhört tacksam över att jag fått ett friskt, välskapt och vackert barn som är precis den hon är. Jag är så tacksam över att just jag fick bli mamma till Minna, en sån underbar liten flicka. Jag ska skydda henne med mitt liv!

2011-07-14 @ 13:53:43
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Emma

Tina: Åh, ja juste, det där mailet minns jag! Det cirkulerade för många år sedan men ändå har det satt spår i minnet. Det stack verkligen ut bland andra kedjemail. Så rysligt och så sant. Å vad fint skrivet om Minna! Hon har det bra som har en sån kärleksfull mamma, fina lilla Minna.

2011-07-14 @ 21:18:46
URL: http://medmetta.blogg.se/
Postat av: Tina - Minnas mamma

Tack Emma! Jag försöker så gott jag kan.. Minna förtjänar inget annat än att jag gör mitt allra bästa för att vara en så bra mamma jag kan åt henne.

Det är verkligen så, när man får barn, att livet förändras. Tidigare har jag haft huvudrollen i mitt liv och jag har varit viktigast, även fast jag älskat Oliver och Kim och min familj och ja - de runt omkring mig. Ändå är man (läs jag) mer eller mindre ego och har ofta sett till mig eget bästa, även om man självklart kan sätta sitt eget jag åt sidan ibland för andra såklart. Du gör det dock väldigt ofta och borde väl snarare tänka MER på dig själv!!!



I vilket fall.. :) Sen Minna kom så har jag fått en biroll i mitt eget liv och Minna har huvudrollen och är det allra viktigaste. Som när jag åkte i din bil och kände mig mer eller mindre skakis, haha. Det är inte för MIN skulle jag måste komma levande hem, det är för att jag måste hem och ta hand om Minna. Så kände jag idag också när jag och Lotta hyrt en lastbil så Lotta kände sig osäker och sikten var väl inte den bästa. Det är väl klart att jag vill komma helskinnad hem, men det är inte för min skull. Jag måste hem och ta hand om mitt barn. Jag måste pussa på henne och tala om för henne hur mycket jag älskar henne! Livet har verkligen förändrats. Till det bättre bör tilläggas!

2011-07-14 @ 23:01:45
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Emma

Tina: Vad fint, tack för att du delar med dig av detta! Att få barn är verkligen en träning i att sätta egot åt sidan och osjälviskt ägna sitt liv åt någon annan, samtidigt som man får känna hur det känns att älska någon helt villkorslöst (med undantag för villkoret att personen är ens barn och inte en främling på gatan, men så långt behöver vi ju inte dra det). Tänk om alla människor kände så för alla levande varelser, vilken kärleksfull och vacker värld vi skulle leva i. Och så lycklig som du blir av att sätta Minna först, så lycklig du blir av att få ge av din villkorslösa kärlek till denna underbara lilla människa utan att kräva något tillbaka, så lycklig tror jag bara att vi kan bli om vi sätter vårt ego åt sidan till förmån för villkorslös kärlek. Hmm, detta får mig att tänka på några rader ur en "dikt" som jag tycker väldigt mycket om (och kanske publicerar här i bloggen i sin helhet någon gång).



Såhär lyder de:

Just as a mother with her own life

protects her child, her only child, from hurt,

so within yourself let grow

a boundless love for all creatures.



Jag tror att det är möjligt :)

2011-07-14 @ 23:51:32
URL: http://medmetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0