Lotusblommor


Denna gång gick jag verkligen loss med färgerna. Plötsligt var det som rena rama geggamojan, typ "fyra nyanser av brunt", så som det blir om man blandar alla färger.
Aha, lera! Gyttja.

Jag piffade till lerpölen med rosa fläckar. Då plötsligt såg jag det: Lotusblommor som växer i en lerpöl! En av mina favoritmetaforer är den om mänskligheten som växer likt lotusblommor i lerigt vatten. Vår sikt är skymd, men alla har vi potential att växa och blomstra ovan ytan. Jag gjorde om de rosa fläckarna till blommor och täckte dem med dimma.





Sedan förstärkte jag den stora lotusblomman i mitten, så att den fick växa upp ovanför ytan. Det har varit en lång väg för den att växa hela vägen upp i solljuset, för att sedan blomstra och skingra dimman. Nu kan den visa vägen för andra, precis som mänskliga vägledare. De små lotusblommorna är knoppar som håller på att brista, fortfarande fast i leran och täckta av dimman. Det kommer att göra ont i dem, för visst gör det ont när knoppar brister, men en dag kommer de också att blomma ut. Nå solljuset, skingra dimman och blomstra.






Även i de smutsigaste av dammar kan de vackraste av blommor växa.




Kommentarer
Postat av: Greken

Väldigt fin!!! Måla mera! Jag kan köpa av dig sen :-)

2011-12-01 @ 00:03:14
URL: http://paparaki.blogg.se/
Postat av: Emma

Tack, vad rar du är :)

2011-12-06 @ 15:50:40
URL: http://medmetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0