En blomma i Afrikas öken



Just nu är jag förbannad bortom ord, efter att ha sett filmen 'En blomma i Afrikas öken'. En film baserad på en bok som i sin tur är baserad på en sann historia, bland annat om hur flickor könsstympas för att det som är mellan deras ben anses orent.


Över 2 miljoner flickor i åldrarna 4-11 år könsstympas varje år världen över. Utan bedövning skärs delar av könsorganet bort, ofta med en glasbit eller ett gammalt rakblad. Sedan syr man ihop underlivet. När flickan sedan blir gift skär mannen upp underlivet på bröllopsnatten. Efter att ha sett filmen kände jag att jag måste göra något. Jag sökte information på nätet och fann att Unicef arbetar med att bland annat sprida information om könsstympning i syfte att stoppa denna omänskliga tradition (för mer information se http://unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning).


Inspirerad av filmen har jag startat en insamling via Unicef. Pengarna går oavkortat till organisationen och placeras i det projekt där de just nu behövs mest. För att skänka 50 kr till denna insamling sms:ar ni KÄMPA 1719 till nr 72 900. Det går även att stödja insamlingen via din facebooksida genom att gå in på följande länk: http://unicef.se/egna-insamlingar/emma-bergstrom. Länka gärna via er blogg eller dela på er facebook.




(Bilden är lånad från Unicefs hemsida)


Må kärlek och lycka vara med er alla! / Emma



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0