Ett liv släcks, tre liv tänds


2012 - Liv och Död

Natten mellan onsdag och torsdag dog min farfar. I fredags klappade jag hans kropp. Templet som hans själ hade lämnat. Jag höll farfars kalla hand, klappade hans bleka kind och satte handen över hans hjärta som hade slutat att slå. Det var förvånansvärt givande att se hans bleka livlösa stilla kropp, att känna hur stel och kall den var, att se när den lades ner i kistan. Det blev verkligt då. Döden blev påtaglig. Han har lämnat sin kropp och kvar i sängen fanns bara materia. Älskade älskade farfar, han var en alldeles fantastisk människa. En underbar själ. Lugn, klok, tålmodig och alltigenom vänlig. Han hade glimten i ögat också, alltid ett skämt på lager, och oj så han vurmade för oss barnbarn. Det viktigaste för honom var att vi hade det bra och han hjälpte alltid till på alla sätt han kunde. Stugan vi bor i om somrarna har han byggt med sina egna händer. Han har samlat virke genom att riva andra hus för hand och på så viss fått gratis material alternativt köpt det billigt. Sedan har han fraktat ut det i omgångar till ön, rätat ut alla krokiga spikar och återanvänt dem. Vi valde en miljövänlig urna som förmultnar snabbt och den enklaste kistan, för farfar var en man som återanvände krokiga spikar och byggde nya hus av gamla.

Farfars sista natt drömde han om farmor. Han har ropat och frågat efter henne i ett års tid. Hon dog för tjugo år sedan. När han vaknade på onsdag morgon var han glad och utbrast "Inatt drömde jag om kärleken!". Fina fina farfar, han hade ett stort hjärta och ett vackert sinne.

Ett liv har släckts. Snart tänds tre nya. Två av mina närmsta vänner får barn i augusti respektive november. I december blir jag faster. Magiskt. Dessvärre kommer jag troligtvis missa den första tiden i dessa små liv, förutsatt att jag inte får för mig att lämna Thailand tidigare än beräknat. För kärleken, om den är redo. Och om jag är redo.

Det finns en vacker skärningspunkt mellan död och nytt liv. Jag tänker på Tröst. För dem som blir kvar när någon de älskat har lämnat jordelivet, för de sköra föräldrar vars hjärtan placeras utanför hjärtat när de har givit nytt liv och för de nyfödda som lämnar mammas trygga livmoder och möter Världen. Därför väljer jag att avsluta detta inlägg med min favoritlåt i tröstväg; Vila tryggt.




Med metta / Emma




Kommentarer
Postat av: Loreen Talhaoui - Fanblogg ♥

Hej! Vill du en gratis header? Läs då här ---> http://loreen.blogg.se/2012/march/design-och-headerbestallning.html#comment'



Kram!

2012-07-03 @ 20:55:29
URL: http://loreen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0