Köttfri måndag


Jag hittade denna länk i ett viktigt och intressant inlägg på en väns blogg.

Köttfri måndag. Vad vill jag med infogandet av denna länk? Ge dåligt samvete till alla som äter kött? Nej, jag vill inspirera till ett mer rimligt förhållningssätt till köttindustrin. Den är inte moraliskt försvarbar, så är det. Jag dömer inte de människor som väljer att inkludera kött i sin kost, men jag förbannar köttindustrin. Och ja, de som äter kött bidrar till att upprätthålla den.

Jag vill gärna sprida lite medvetenhet kring vad köttindustrin gör med vår värld, så kan alla och envar själva välja vad de vill göra med den informationen. Jag tar det i korta drag, så kan den som vill veta mer förkovra sig i mer detaljerad fakta på exempelvis hemsidan som jag länkade till ovan.


Fyra faktum:
  • Köttindustrin bidrar till att upprätthålla den globala svälten.
  • Köttindustrin orsakar mer miljöproblem än alla bilar i världen.
  • Industridjuren (livs levande varma varelser) föds in i ett liv av lidande.
  • Vegetarisk mat är mer hälsosam än kött (ok, inte ett etiskt baserat argument men ett faktum som kanske kan öka motivationen hos några som värnar om sin egen hälsa).

Fyra frågor att ställa oss i relation till ovanstående faktum:
  • Är det rimligt att människor i västvärlden ska äta kött till varje måltid när priset som människorna i tredje världen får betala är att inte kunna äta sig mätta?
  • Är det rimligt att vi ska blunda för miljöproblemen idag bara för att vi själva kanske hinner dö innan de på allvar skadar våra efterlevande?
  • Vem har gett oss människor rätten att förfoga över andra arters liv på detta sätt?
  • Vi har alla begåvats med en kropp som kan hjälpa oss att utföra de mest fantastiska saker. Vore det inte ganska otacksamt att inte värna om den?

Jag säger inte att alla måste bli vegetarianer. Jag är inte bättre än någon annan bara för att jag har valt att avstå från kött. Jag har aldrig njutit av att äta kött - mådde fysiskt och psykiskt illa av tanken på att det var ett dött djur som låg på min tallrik redan när jag var barn - så att jag till slut tog mitt förnuft tillfånga och följde mitt hjärtas rop kan väl knappast upphöjas till skyarna. Snarare kan man ifrågasätta att jag överhuvudtaget tvingades till att "lära mig" äta kött genom att med kraft tysta ner hjärtats rop tills det nästan kändes naturligt svälja delar av (eller hela, om det var räkor) döda varelser. Om man njuter av att äta kött är det säkert svårare att avstå, eftersom människor gillar att njuta. Jag grät när jag förstod att kyckling och kyckling var samma sak, att fisk och fisk var samma sak. Jag kunde ju inte döda en endaste mygga, hur skulle jag då kunna äta tio räkor? Jag kom aldrig riktigt över det, jag bara vande mig vid att inte lyssna på ropen från hjärtat. Slog dövörat till. Så jag ska inte använda mig själv som referens. Jag ska inte säga "Jag är vegetarian så det borde alla vara" för det är inte en uppoffring för mig. Däremot vill jag gärna uppmana alla att äta vegetariskt minst en gång i veckan. I det långa loppet kommer ni då att bidra mindre till den globala svälten, miljöförstörelsen och plågandet av djuren (våra värdefulla medvarelser som såklart också bör omfattas av vår kärlek och medkänsla, precis som människorna) samtidigt som ni gör något gott för er egen hälsa (och ni vet ju att ert välbefinnande även gynnar världens välbefinnande, så att ta hand om sig själv är A och O om man vill göra gott för världen).

Så snälla alla ni fina människor där ute, kika in på Köttfri måndags hemsida och låt er inspireras! Försök att äta vegetariskt någon eller ett par gånger i veckan. För er egen skull, för era barn och barnbarns skull, för djurens skull och för de svältande människornas skull. Och om/när ni väl äter en köttbit, döm inte er själva och ha inte dåligt samvete. Det tjänar ingenting till, varken för er själva eller för världen.

Kärlek till er alla!
Emma

Kommentarer
Postat av: Em

Vilket bra inlägg. Jag skulle gärna äta mer vegetariskt än vad jag gör, blir oftast bara när jag umgås med dem som är vegetarianer. Tycker nämligen inte om linser och sådant som ofta tillhör utbudet av vegetarisk mat, vilket är synd, även om det blivit bättre är det inget jag direkt väljer om jag får valet. Däremot måste jag undra på vilket sätt den vegetariska maten är mer hälsosam? Har nämligen en kompis som blev vegetarian för kanske två år sedan och hon kan (sedan hon slutade äta kött) inte längre lämna blod för hon får inte i sig tillräckligt med näring. Annars var det ett mycket tänkvärt inlägg och att börja med sig själv och någon dag i veckan kommer man en bit på vägen med!

2011-08-10 @ 11:11:36
Postat av: Emma

Em: Tusen tack för en tänkvärd och viktig kommentar! Det där med att få i sig alla näringsämnen som vegetarian kan vara klurigt och man behöver tänka till lite extra. Många vegetarianer lider av näringsbrist för att de inte äter en tillräckligt varierad kost. Framförallt proteiner, vitamin B12, vissa mineraler och Omega 3 är vanliga brister. Det där med blodbrist kan nog bero på bristande intag av B12, som främst finns i kött och inälvsmat, men även i mjölk och ägg. Jag äter ägg och mjölkprodukter (försöker dock att hålla mig till en relativt låg konsumtion) - dels för att de innehåller B12, protein och viktiga mineraler och dels för att det ingår i så mycket annan mat - vilket gör det lättare att få i mig det jag behöver. Andra bra källor till protein är linser, bönor, ärter, champinjoner och sojaprodukter (tummen upp för gogreens sojadryck som dessutom innehåller kalcium!). För att få i sig Omega 3 kan man behöva äta hampa (som olja eller frön), alger, linfrö (som dock inte innehåller alla 3 fettsyrorna om jag har förstått rätt) eller vegetabiliska tillskott. Fiskarna får i sig Omega 3 via alger, så vi kan gå direkt till källan för att få i oss det vi behöver. Vilket även för mig in på frågan om på vilket sätt vegetarisk mat är mer hälsosam. Vi får i oss maten direkt, istället för att först "låta maten äta maten". Det finns även många sjukdomar som kan härledas till en hög köttkonsumtion (hjärt-kärl-sjukdomar ex). Detta gäller dock främst rött kött och korv. Fisk är bättre, men då finns risk att få i sig tungmetaller. Att fabriksdjur lever under ohälsosamma omständigheter påverkar även kvalitén på köttet. Många fabriksdjur med dålig hälsa (pga ogynnsamma levnadsförhållanden) hålls dessutom friska genom att man ger dem antibiotika, vilket inte bara är oetiskt mot djuren utan även bidrar till den ökade antobiotikaresistensen bland bakterier hos såväl djur som människor. Jag ska dock erkänna att hälsoaspekterna med vegetarianismen inte är något jag är så insatt i på djupet, eftersom jag blev vegetarian av etiska skäl och därmed inte har brytt mig om att sätta mig in i de negativa hälsoeffekterna av köttätande. Jag har istället fokuserat på att lära mig äta en vegetarisk kost där jag får i mig allt jag behöver. För det kan man göra som vegetarian. Då får man i sig allt man behöver men man slipper de negativa bieffekter som kommer via kött. Det finns säkerligen mycket att läsa på internet det hälsosamma med vegetarisk kost, skrivet av folk som vet mycket mer än jag :)

2011-08-11 @ 08:04:53
URL: http://medmetta.blogg.se/
Postat av: greken

Grymt bra tips! Jag ska göra broccoligrytan någon dag. Äter faktiskt inte alls lika mycket kött nu som när jag bodde hemma med farsan. Kan bero på att jag är skitdålig på att laga bra kött och för att jag inte har råd. Men jag saknar det inte så mycket heller, äter det då och då men känns bra att minska på köttätandet för djurens och miljöns skull! Kom hem till mig någon dag så testar vi broccoligrytan! :-) Kram

2011-08-11 @ 22:09:01
Postat av: Sandra - mamma till Levis

Jag känner en smart tjej som har funderat i liknande banor ;)

2011-08-12 @ 07:37:39
URL: http://sandraolevis.blogg.se/
Postat av: Emma

El greko: Underbart! Jag kommer gärna över på broccoligryta :)



Sandra: Er familj är ju ett utmärkt exempel på just detta! :)

2011-08-12 @ 07:47:06
URL: http://medmetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0