Hjärta och smärta


"Livet kommer med smärta alldeles av sig självt – ditt ansvar är att skapa glädje" / Milton H Erickson

"Your pain is the breaking of the shell that encloses your understanding" / Kahlil Gibran


Visst är det väl så, att de jobbiga perioderna är de som har högst potential att forma oss till något bättre. Det är i motvind vi förvärvar förmågan att bemästra våra vingar. Det är då vi lär oss den sanna flygkonsten, med vilken vi kan flyga långt bortom de vidder som vi ser när vi glidflyger i medvind. När vi kommer ut på andra sidan är vi tusen gånger starkare, tusen gånger klokare. Smärta kan riva murar och frambringa förståelse. Lidande kan generera medkänsla. När livet är som mörkast lär vi oss att se, paradoxalt nog. När dimman till slut har skingrats har vi tillskansat oss nya insiter - visdom som kommer få vår framtid att lysa ännu klarare.

Detta kan vara svårt att se när vi är mitt inne i de jobbiga perioderna, när vi fortfarande famlar i mörkret. Då kan vi trösta oss med att allt är förgängligt. Allt uppstår och försvinner. Inget är föralltid, inte heller smärtan. Och smärta behöver inte nödvändigtvis vara lika med lidande. Det må vara lättare sagt än gjort, men kanske kan vi ta ett steg tillbaka och se objektivt på smärtan, i alla fall för ett ögonblick. "Vad försöker den säga? Vad är det jag ska lära mig?"

Allt är helt i sin ordning. Allt är precis som det ska. Alla känslor är tillåtna och alla svårigheter kan lära oss något. I varje ögonblick får du en ny chans. Allt du har varit med om hittils i livet har format dig till den du är idag. Allt du har upplevt och gjort har fört dig till den punkt där du just nu står. Både det härliga och det jobbiga. Även prövningarna är gåvor - utan dem hade du kanske varit en sten. Nu är du istället en livs levande människa - varm och vackert sårbar. Embrace it!

Här är det frestande att komponera en poetisk slutkläm, eftersom smärta rimmar på hjärta och jag älskar att rimma. Jag väljer dock att avstå, som en träning i den ädla konsten att lägga fokus på ordens innebörd snarare än dess form. Hjärta och smärta - kärlek och visdom.

Med metta till er alla, i medvind och motvind / Emma



Kommentarer
Postat av: Lotusblomman

Vi behöver lära oss att se att allt är gott. Även lidande och smärta. Det finns där av en anledning. Jag skulle inte vilja ha varit utan en enda plågsam del av mitt liv. Det har format mig till den jag är idag. Det var nödvändigt. Det var kärlek.

2011-08-24 @ 14:41:42
URL: http://ettlivieftertanke.blogg.se/
Postat av: Emma

Precis! Alla plågsamma ögonblick erbjuder en möjlighet att utvecklas, att odla gynnsamma färdigheter, att förvärva nyttiga lärdomar. Det kan vara svårt att se i stundens smärtsamma hetta, men i efterhand kan man titta tillbaka och se den röda tråden. Kärlekens tråd.

2011-08-24 @ 18:12:03
URL: http://medmetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0