Thailand

Tillbaka till källan. Tillbaka till ursprungspunkten för min meditationspraktik. Tillbaka till den vägledare som jag mötte i Sverige förra sommaren. Denna gång i Thailand. Denna gång med sällskap. Det har varit magiskt, på så många plan. Svårt att verbalisera men det viktiga är att det har varit fantastiskt. Självklart jobbigt men mest underbart. Nya utmaningar, nya upplevelser och nya lärdomar. Jag skulle gärna återvända till Thailand i detta syfte. Det må låta konstigt att vilja åka till andra sidan jorden för att spendera så mycket tid tittandes på insidan av ögonlocken, men just nu har jag svårt att tänka mig något mer meningsfullt. Den inre världen är minst lika intressant att utforska som den yttre. Så givande, både för den enskilda individen och för världen.


Några ord att minnas från veckan:
  • Universe provides

  • Varje andetag räknas

  • Gone be gone

Att flyga gick bra förresten. På väg ner fick min vän använda sin vänligt bestämda sida när det var dags att boarda. Hon påminde mig om att andas med magen och var ett jättefint stöd. Jag är så glad över att ha gjort denna resa med henne, det har varit underbart. På väg hem hade jag trevligt sällskap av en tjej som var med på samma retreat men vi hade inte platser bredvid varandra. Jag var således "ensam" (läs: inklämd mellan främlingar) och det kändes helt okej. Första flygturen var riktigt turbulent och jag fick öva på att använda verktygen från vistelsen i Thailand. De fungerade givetvis, det har man ju vetat i 2500 år, även om det såklart var en utmaning för mig att tillämpa dem. Sedan spenderade vi 5 timmar på Bankoks flygplats och överallt syntes löpsedlar och nyhetsinslag om terrorattacken mot WTC. Dagens datum utgjorde ju 10-årsjubileumet av Nine Eleven och amerikanska UD varnade för att flyga denna dag. Vi försökte att inte låta detta påverka oss. Det som sker det sker, det blir som det blir. På planet hade jag sedan ytterligare 10 timmar på mig att öva, varvat med välbehövlig sömn. Sedan åt vi frukost på Arlanda, pratade om vad vi skulle ta med oss från Thailand in i vardagslivet, åkte flygbuss till centralen och fortsatte samtala. Nu är jag hemma i min lägenhet igen, omgiven av dammråttor och räkningar. Dags att packa upp, tvätta, städa, betala räkningar och fylla kylen med mat. Det känns helt okej. Med ödmjukhet ser jag fram emot att försöka implementera läran och verktygen i vardagen. Jag vet ju att de fungerar, det handlar bara om att bestämma sig.

Jag funderar förresten på att skaffa facebook igen. Som en slags metta-kanal. Man kan ju välja hur man vill förhålla sig till allt som sker och existerar, vilka intryck man vill släppa in i sitt sinnes trädgård och med vilka intentioner man vill göra saker och ting. Detta genom att lyssna till den vackra inre rösten som viskar i hjärtat. 

Med metta till er alla /Emma



Kommentarer
Postat av: Tina - Minnas mamma

Vad härligt att du haft en så bra upplevelse i Thailand! Och jag är så glad att det gick bra att flyga. Det där kämpade du dig igenom riktigt duktigt!!

2011-09-11 @ 18:42:25
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: greken

Haha våra bloggar ser exakt likadana ut. Ledsen för det. Fanns inget annat tema som tilltalade mig! Jag är så glad över att du är hemma igen! <3

2011-09-12 @ 14:07:10
URL: http://paparaki.blogg.se/
Postat av: Emma

Tina: Tack söta du! Dina fina ord värmer :)



Greken: Tack, jag är glad och tacksam att kunna komma hem till så fina vänner :) Å angående temat så behöver du absolut inte vara ledsen! Gillade också detta tema bäst, rent och intetsägande så att texten hamnar i fokus :)

2011-09-12 @ 18:10:31
URL: http://medmetta.blogg.se/
Postat av: Sandra - mamma till Levis

F*n vad bra du är Emma! Värsta exponeringshjälten ;)

2011-09-13 @ 09:14:26
URL: http://sandraolevis.blogg.se/
Postat av: Emma

Tusen tack fina Sandra <3

2011-09-13 @ 18:03:38
URL: http://medmetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0