Like a bridge over troubled water



Mitt mest givande nyår någonsin: http://www.se.dhamma.org/pages/kursforeskrifter.html


Hur ska jag någonsin kunna beskriva denna upplevelse, dessa tio dagar, med ord? Det går inte. Sista dagen genomsyrades hela kroppen av en önskan om att alla människor på hela jorden skulle genomföra en tio dagar lång Vipassana-kurs i tystnad. Då kanske vi skulle få fred på jorden. Kanske. Frid och medkänsla i var och en måste väl resultera i fred på jorden?

Det är tufft, det är det. Inte fullt så tufft som jag hade föreställt mig (jag hade räknat med det värsta) men tufft. Det är ingen idé att låtsas att det är en dans på rosor. Smärtan i kroppen, känslorna som kommer upp, att sitta stilla och meditera från 4.30 till 21.00 varje dag, att inte få äta ordentlig mat efter klockan 12 på dagen. Det är klart att det är tufft. Om man är inställd på att detta är en behaglig och avkopplande upplevelse, då riskerar man att bli besviken och åka hem efter en dag, så det är lika bra att vara ärlig. Det är tufft men det är värt det, så åk dit! Åk med öppet sinne, med fast beslutsamhet att stanna alla de tio dagarna, med fast beslutsamhet att hålla alla regler och meditera precis så som du blir tillsagd. Då kommer du att få fantastiska resultat.

Jag vill inte gå in på de specifika resultaten. De är säkert väldigt olika från person till person och inget gott kan komma ur att jämföra sinsemellan. Detta är en resa som var och en måste göra med sig själv, i sig själv. Om jag skriver om mina upplevelser finns en risk att någon som läser detta och åker dit kommer börja leta efter just dessa upplevelser. Då är det inte Vipassana. Då är det inte att vara med det som ÄR, då är det att vara med något som man VILL eller TROR ska vara. Så jag lämnar upplevelserna därhän. De är ju ändå förgängliga och detta är en livslång process.

När du mediterar tio timmar om dagen och är tyst i tio dagar, då måste du se egot i vitögat. Du måste möta alla dina tankar, känslor, förnimmelser. Du kan inte distrahera dig, du kan inte förneka dem. Du måste möta dem, möta smärtan, se alla mönster. Du måste lära dig att inte identifiera dig med smärtan, tankarna eller känslorna. Du måste observera dem objektivt, behålla sinnesjämvikten och acceptera det som är. Inte så några nya frön, inte reagera med begär eller motvilja. Du måste möta dina gamla betingningar och släcka ut dem. Då blir du fri, på sikt. "The best way out is through" för att citera Robert Frost.

Med de inre omständigheterna lämnade därhän, kommer nu några rader om de yttre: En välorganiserad och seriös kurs med ultimata yttre omständigheter för Vipassanameditation. Osekteristiskt, odogmatiskt och öppet. Alla som hjälper till på kursen gör det frivilligt, av medkänsla, för att dhamma har hjälpt dem och nu vill de ge andra samma möjlighet som de själva fick. Således är kursen gratis och endast de som själva har upplevt de goda resultaten av en kurs och känner en ren önskan om att bidra till verksamheten kan lämna en frivillig donation av valfri storlek. Mycket bra kvällsföredrag som tillåter teorin att gå hand i hand med praktiken. Föredragen återger dhamma i sin renaste form, utan inblandning av religion eller riter/ritualer. Därför kan vem som helst gå en kurs utan att behöva lämna eller inträda i någon religion. Alla har nytta av dhamma. Kristna, muslimer, judar, hinduer, buddhister, ateister, agnostiker, you name it! Det handlar inte om religion, det handlar inte om buddhism eller mysticism. Det handlar om naturlagen. Orsak och verkan. Tar du bort orsaken försvinner verkan. Att praktisera etik, öva sig i uppmärksamhet och närvaro, utveckla sinnesjämvikt och medkänsla - det kan vem som helst göra, oavsett religion/icke-religion. Vipassana är konsten att leva. Det handlar heller inte om teori eller filosofi, det handlar inte om vad som händer efter döden. Det handlar om praktik, här och nu, i detta liv. Att läsa om denna väg befriar inte någon, var och en måste själv praktisera. På ett av föredragen sa läraren att många elever åker hem och säger "Föredragen var fantastiska!" och att han då tänker "Vadå föredragen var fantastiska? Dhamma är fantastiskt!".

Till er som funderar på att gå en tio dagars Vipassana-kurs i tystnad: Gör det! Våga ta steget! Det kan bli det mest meningsfulla du någonsin gjort. Jag kan i ärlighetens namn säga att jag inte kan komma på något sätt att inviga det nya året som hade varit mer meningsfullt än detta. Förbered dig på att det kommer bli tufft, lita på att det kommer vara värt det och gå all in! När du kommer ut på andra sidan kommer du att tacka ditt dåtida jag. Om denna text kan inspirera en endaste människa till att åka, om en endaste människa tar ett första steg på vägen mot ett bättre liv, då har den fyllt sin funktion.

Det får nog bli en till kurs i sommar. Som sagt, detta är ett livslångt arbete och jag är så tacksam över att jag har fått denna dörr utpekad för mig. Nu har jag öppnat den och tagit några steg på vägen. Nu är det bara att fortsätta vandra, steg för steg. Må ni alla ha frid i sinnet, må ni leva i kärlek och harmoni, må ni vara lyckliga!

Bron över till det ca 100 meter långa spåret där vi kunde sträcka på benen mellan sittningarna:



Like a bridge over troubled water...




Kommentarer
Postat av: Anonym

När mitt hjärta klarar av tio dagar borta från familjen. Då är det dags för mig. Ska bli läskigt, spännande, kul, tråkigt, utvecklande och mycket mer. Beundrar dig iaf fina Emma <3

2012-01-14 @ 20:32:02
Postat av: Emma

Tack finaste <3 Närhelst du är redo att åka så tar jag dig gärna i handen och åker med (även om vi inte får prata med eller ens titta på varandra under själva vistelsen) :)

2012-01-16 @ 15:34:39
URL: http://medmetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0